Onze
werking
Praktisch
Aanmelden
Aanmelden gebeurt na doorverwijzing (bijvoorbeeld door een huisarts, psychiater of andere psycholoog) of op jouw initiatief, en kan telefonisch, per e-mail of via het contactformulier. We bevragen je identificatiegegevens en je hulpvraag.
Na aanmelding ontvang je binnen de twee weken een reactie van ons.
Indien een psycholoog jou kan begeleiden, zal h/zij jou telefonisch of per mail contacteren en een (betalend) intakegesprek met je inplannen. Kunnen we jouw vraag intern niet opnemen, dan zorgen we voor een warme doorverwijzing per mail.
Wachttijd
Door de toegenomen vraag naar begeleiding en de complexiteit van de hulpvragen is meteen opstarten niet altijd mogelijk. Houd dus rekening met een wachttijd die niet altijd precies te bepalen is voordat je begeleiding kan starten. We begrijpen dat de nood hoog is eenmaal je de stap hebt gezet en streven ernaar om je zo goed als mogelijk verder te helpen. Wens je zo lang niet te wachten, dan bezorgen we jou voldoende verwijsadressen.
Intakegesprek
In dit eerste gesprek nemen we de tijd om jou te ontvangen en aandachtig te luisteren naar jouw moeilijkheden en (hulp)vragen. Samen maken we een duidelijk beeld van je huidige klachten en krachten alsook die van jouw omgeving. We stellen onze manier van werken aan je voor en stemmen af of dit aansluit bij jouw verwachtingen. Tot slot maken we met jou praktische afspraken rond o.a. het annuleren van een afspraak en het opmaken van verslagen (zie ook hieronder op deze pagina). Door het vastleggen van een (vervolg)afspraak bij je psycholoog en het ondertekenen van het intakeformulier ga je akkoord met deze voorwaarden.
Sessies
Alle sessies zijn op afspraak. Voor een goede continuïteit van je proces kan je best steeds 2 afspraken vooruit inplannen. De inhoud, duur en frequentie van de begeleiding is op maat en wordt onderling besproken. Het is ook mogelijk dat we tijdens de begeleiding belangrijke anderen uit jouw omgeving betrekken of samenwerken met andere hulpverleners, zoals je huisarts. Dit gebeurt enkel in samenspraak met jou en na jouw toestemming.
Tarieven
Tarieven
Binnen Groepspraktijk Juno vragen we per sessie een honorarium. Betaling gebeurt cash of via de payconiq- of bancontact-app aan het einde van elke sessie. Er is geen Bancontacttoestel aanwezig in de praktijk.
Voor sessies in uitzonderlijke omstandigheden (zoals op feestdagen of tijdens verlof van je psycholoog) kan €5,50 extra aangerekend worden.
Onze tarieven volgen de indexering van lonen en sociale bijdragen gebaseerd op de gezondheidsindex (https:/statbel.fgov.be/).
In geval van problemen met (tijdige) betaling zijn er juridisch gedekte procedures die in gang kunnen gezet worden. De kosten van aangetekend schrijven (na eerste herinnering) en inschakelen van onze partner DUFLOU – VAN EESBEECK BV BVBA deurwaarderskantoor (na aangetekend schrijven) worden integraal aan de cliënt aangerekend.
Terugbetaling
Voor iedereen via de mutualiteit:
De mutualiteiten of sommige verzekeringen betalen de prestaties van psychologen geheel of gedeeltelijk terug binnen bepaalde grenzen en voorwaarden. We raden je aan om voor meer informatie zelf contact op te nemen met de mutualiteit of verzekering waarbij je aangesloten bent.
Voor een selectieve doelgroep via het RIZIV:
Vanaf januari 2022 is het voor een kleine groep mogelijk om beroep te doen op (een beperkte) terugbetaling via het RIZIV. Een individuele sessie bedraagt dan €11 (of €4 in geval van verhoogde tegemoetkoming), een groepssessie €2,50. Het gaat om kwetsbare mensen met lichte tot matige psychische klachten die tot op heden de weg naar psychologische hulp niet vonden. Aangezien dit om een proefproject gaat, volstaat het voorziene budget door de overheid helaas niet om alle cliënten en psychologen al meteen te laten starten in dit nieuwe systeem. Binnen onze praktijk zijn Livia Anquinet, Leentje Keppens en Sam Lathouwers geconventioneerd voor dit project.
Meer info omtrent dit project en de toelatingsvoorwaarden vind je op de website van het netwerk SaVHA?!.
Verhinderd
We maken graag tijd en ruimte voor jouw begeleiding. Uit respect voor andere cliënten, je eigen proces en onze tijd, vragen we om consultaties die niet kunnen doorgaan ten laatste 2 volledige werkdagen (48u) op voorhand te annuleren of te verplaatsen. Dit doe je door je psycholoog telefonisch, per sms of via e-mail te verwittigen. Dit geeft hem/haar de mogelijkheid om alsnog een andere cliënt de afspraak aan te bieden.
Gebeurt dit niet of niet tijdig, dan wordt deze consultatie (deels) in rekening gebracht. Bij een eerste keer niet tijdig verwittigen, betaal je 50% van de sessie. Vanaf een tweede keer niet tijdig verwittigen, vergoed je de volledige sessie. In het geval van overmacht (ziekte, overlijden, ongeval of plots veranderde weersomstandigheden) wordt 20% van de sessie aangerekend. Dit ter compensatie van het geleden financiële verlies van je afspraak, de reeds getroffen voorbereidingen voor je sessie en de te betalen huur door je psycholoog.
Voor cliënten in de conventie gelden dezelfde annulatievoorwaarden, berekend op de huidige praktijktarieven (en niet op de conventietarieven).
In het belang van de begeleiding is het best zo weinig mogelijk af te bellen. Je psycholoog is in dat geval niet verantwoordelijk voor gemiste sessies of een eventuele grotere tijdspanne tussen jouw sessies. Het agenda van je psycholoog is het referentiepunt en de enige juiste bron voor de afspraken.
Concreet
1 uur | 1,5 uur | |
Begeleiding – Therapie – Coaching – EMDR – Brainspotting | ||
Individuele of 1-oudersessie (inclusief BTW) | €77 | €116 |
Life- of burn-out coaching (exclusief BTW) | €77 | €116 |
Koppel-, ouder- of gezinssessie (inclusief BTW) | €89 | €134 |
Loopbaancoaching zonder loopbaancheques (exclusief BTW) | €95 | €143 |
Loopbaancopaching met loopbaancheques VDAB (inclusief BTW) | €90 voor 7 uur | |
Wandelcoaching in het bos | Op aanvraag |
Overige diensten | ||
Verslaggeving (inclusief BTW) | Gratis 1ste verslag €19 vanaf een 2de verslag Uitgebreide verslagen: volgens de uurtarieven | |
Supervisie, trainingen, workshops, lezingen e.a. | Op aanvraag | |
Voor bedrijven en professionals | Op aanvraag |
Data
Verslagen
Je psycholoog kan een verslag opmaken van je begeleiding indien het gebruikt wordt voor geoorloofde doeleinden (bv. informatiedeling tussen collega-hulpverleners, zoals je huisarts, in het belang van jouw begeleiding). Het verslag wordt met zorg geschreven, bewoordingen afgewogen en opgemaakt zonder inhoudelijke details (zoals bv. diagnose of oordeel over arbeidsgeschiktheid). Zich beroepend op deontologische en juridische regels en met de eer en waardigheid van het beroep kan je psycholoog ook beslissen om geen verslag af te leveren.
Verslagen worden minimaal 7 werkdagen tevoren aangevraagd en worden door jou en je psycholoog ondertekend voor extern gebruik (informed consent). Een duplicaat wordt bijgehouden in je dossier. Zie ‘tarieven’ voor de kostprijs voor het afleveren van een verslag.
Elektronisch Patiëntendossier (EPD)
Binnen Groepspraktijk Juno maken sommige collega’s gebruik van Mediris Multi, een elektronisch patiëntendossiersysteem (EPD) dat toelaat om informatie te delen met je huisarts.
Dit EPD werkt volgens de normen van de privacywetgeving (GDPR). Administratieve gegevens, berichten en verslagen worden veilig gedeeld en bewaard in je patiëntendossier. De gedeelde informatie beperkt zich tot wat strikt noodzakelijk is en uitsluitend jouw belang dient op vlak van de continuïteit of de kwaliteit van je therapie. Je psycholoog zal je hierover steeds actief informeren (Art. 14 van de deontologische code – het gedeelde beroepsgeheim van psychologen).
Je kan ten allen tijde je keuze herroepen. Het EPD is kosteloos.
Algemeen
Klachten en tevredenheid
Je kan je vragen, suggesties, klachten of tevredenheid betreffende onze werking van Groepspraktijk Juno richten aan je psycholoog of de coördinator Livia Anquinet (livia@groepspraktijkjuno.be of 0468 17 75 03).
Informatie voor doorverwijzers
Samenwerking met doorverwijzers vinden we erg belangrijk. Neem gerust contact met ons op.
Beroepsgeheim, supervisie en intervisie, en de noodtoestand
Wij zijn allen bij wet gebonden door het beroepsgeheim tijdens en na het beëindigen van de begeleiding. De belangrijkste uitzonderingen op het beroepsgeheim betreffen het gebruik van een elektronisch patiëntendossier (EPD, zie hierboven), supervisie en intervisie en de noodtoestand.
In het belang van jouw begeleiding kan informatie uitgewisseld worden in je EPD, tijdens supervisie en intervisie met collega’s (o.a. je huisarts, psychiater, of andere hulpverleners met wie je een behandelrelatie hebt) die ook gebonden zijn aan het beroepsgeheim. Enkel noodzakelijke informatie wordt gedeeld. Je huisarts kan worden ingelicht over de opstart van je begeleiding.
In uitzonderlijke gevallen zoals een noodsituatie (duidelijk en acuut gevaar zoals moord of zelfmoord dat op geen andere manier kan worden afgewend) is je psycholoog bij wet verplicht om het beroepsgeheim te doorbreken. Daarom vragen we aan het begin van de begeleiding naar de contactgegevens van jouw huisarts en een vertrouwensfiguur.
Meer informatie hierover vind je op de website van de Psychologencommissie.